Onderwijzen vanuit de Bron
Het is belangrijk dat we als scholen geworteld zijn en blijven in Schrift en belijdenis. De komende jaren willen we daarop inzetten. In de bezinning als bestuur en schoolleiding, als vakdocenten en onderwijsondersteunend personeel, samen met ouders, leerlingen en de kerken uit de achterban. De scope bij deze hoofdlijn is die van de pedagogische driehoek waarin de onderwijzer, de leerling en de geschapen werkelijkheid onderling in verhouding staan tot elkaar.
Al onze vaklessen zijn vensters op de Bron, bronnen en het geheel van de geschapen werkelijkheid. Onze leerlingen leren op onze scholen vanuit de rijkdom van de bronnen een eigen, goed onderbouwde visie te vormen op het goede leven. Zowel de vormende, als de exacte en praktische vakken vullen dit in, passend bij de aard van het vak.
Het hart van het onderwijs op onze scholen vormt de relatie tussen de onderwijzer, de vakinhoud en de leerlingen. Deze relatie wordt gekenmerkt door pedagogische betrokkenheid en aandachtige interesse en is gericht op het ontsluiten van de werkelijkheid en de persoonlijke vorming van onze leerlingen.
We werken doelgerichter en meer in samenhang aan het bevorderen van de basisvaardigheden taal en rekenen. Deze vaardigheden zijn essentieel voor onze leerlingen om zich te verdiepen in de Bron, bronnen en te functioneren in de samenleving. Er is de komende jaren extra aandacht voor het leesonderwijs.
Ontspannen bij de Bron
De Heere Jezus is ons ten voorbeeld in hoe Hij liefdevol en eerlijk omgaat met de mensen die Hij ontmoet. Hij onderwijst, geeft richting en zet mensen op het juiste spoor. Allereerst is het de taak van onze onderwijzers dat zij onze leerlingen wijzen op deze grote Meester. Tegelijk mogen zij zelf ook dat onderwijs geven aan onze leerlingen. Door hen toe te rusten met de kennis en vaardigheden die zij nodig hebben in het leven. Toerusten kan niet zonder rust. Het is de taak van de onderwijzer en van allen die ten dienste van het onderwijs werken om een omgeving te bevorderen van rust en ontspanning. Daarvoor is, vanuit liefde, ook duidelijkheid en discipline nodig. De scope bij deze hoofdlijn is die van de relatie tussen de onderwijzer en diens leerlingen in een schoolomgeving die zich kenmerkt door structuur en rust.
De scholengroep vervult de rol van een goed werkgever die haar medewerkers ondersteunt, faciliteert en hen ruimte en rust biedt om hun taak ten dienste van het onderwijs op betekenisvolle wijze in te vullen.
De scholen bieden een veilige omgeving waarin iedereen echt gezien wordt. Dit geldt voor onze leerlingen die indien nodig extra ondersteund worden bij het deelnemen aan het onderwijsproces. Dit geldt ook onze medewerkers, zij worden voldoende toegerust om hun gaven in te zetten ten dienste van ons onderwijs.
We werken toe naar een goede balans tussen dat wat door de scholengroep wordt opgepakt en dat wat in autonomie door de scholen zelf wordt ingevuld. Advies en Ondersteuning ontzorgt, denkt mee, adviseert en houdt toezicht op de bovenschoolse kaders om het onderwijs op de scholen te ondersteunen
Ontmoeten rond de Bron
De ontmoeting bij de Bron blijft geen geïsoleerde gebeurtenis, maar strekt zich uit naar de gehele gemeenschap. Wij mogen onze leerlingen uitnodigen vanuit de ontmoeting bij de Bron naar buiten te gaan, de samenleving in om liefde tot de naaste in de praktijk te brengen. Dat begint al in hun schooltijd, op de school die oefenplaats en vrijplaats is. Het krijgt ook vorm door als scholen present te zijn in de stad en het dorp. De scope van deze hoofdlijn is die van de verhouding van het individu tot diens naaste, binnen de school en daarbuiten.
Ons onderwijs wordt gekenmerkt door denken vanuit het geheel van de gemeenschap. Dit impliceert een groepsgerichte aanpak en het bevorderen van een vruchtbare samenwerking met alle belanghebbenden. De school is een oefenplaats waar gemeenschapszin wordt bevorderd.
Ons burgerschapsonderwijs wordt op de scholen doelgerichter en meer in samenhang vormgegeven in lijn met de burgerschapsvisie van de scholengroep. Voor ons onderwijs ligt extra nadruk op leren luisteren en inleven in andere perspectieven dan die van de eigen achtergrond en traditie.
Als reformatorische scholen in de Randstad en het Groene Hart nemen wij voluit onze verantwoordelijkheid voor de maatschappij om ons heen. We zoeken actief de verbinding met de samenleving en stimuleren collega’s en leerlingen om daar zelf concreet handen en voeten aan te geven.