Tijdens dit vakoverstijgende project gingen de leerlingen aan de slag met een interactieve poster en een verhaal dat hen dichterbij de ramp van ‘53 en de gevolgen daarvan bracht.
Voor de vraagsteller was het project een aanleiding om met zijn familie in gesprek te gaan over deze heftige gebeurtenis.
De Watersnoodramp was en is voor veel families een begrip dat angst, pijn en gemis meebrengt en waar dan ook liever niet over gesproken werd of wordt. De leerlingen kregen bij dit project de opdracht om zulke verzwegen verhalen een stem te geven in een zelfgeschreven verhaal voor het vak Nederlands. Daarnaast leerden ze meer over hoe die ramp nu kon gebeuren en hoe het risico op rampen ook in onze tijd boven ons hoofd zweeft. Dit verwerkten de leerlingen in een interactieve poster voor het vak aardrijkskunde.
In dezelfde Bresweek gingen de 3-havo klassen met elkaar naar het Watersnoodmuseum als inspiratie voor hun opdrachten.
Het museumbezoek begon met een inleiding door een van de vrijwilligers van het museum over de ramp. Vervolgens gingen de leerlingen aan de hand van een opdrachtenblad door het museum heen om meer te leren over de ramp. Aan het einde van het bezoek kregen ze de tijd om te kiezen uit verschillende onderwerpen van het museum voor hun verhaal van Nederlands en voor hun poster van aardrijkskunde.
De docenten hebben de posters en de verhalen met plezier en bewondering bekeken en gelezen. Voor hen was het waardevol om te zien hoe talenten zich ook in dit project konden ontplooien.
Schroom niet om uw zoon of dochter uit havo 3 eens te vragen om deze opdrachten. Ze geven stof voor een mooi gesprek.